PROGRAM REALIZACJI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. BOHATERÓW ARMII KRAJOWEJ
W PRUSACH rok szkolny 2022/2023
"Jutro będzie nowy, długi dzień.
Twój własny, od początku do końca.
To przecież bardzo przyjemna myśl"
z "Tatuś Muminka i morze"
autorstwa Tove Jansson.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego skierowany jest do uczniów, nauczycieli i rodziców w swej istocie obejmuje działania podejmowane przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. Program uwzględnia zmiany na rynku pracy, pojawienie się nowych zawodów oraz konieczność nabycia przez absolwentów szkół podstawowych umiejętnego planowania własnej kariery zawodowej, dużej mobilności i aktywnego poszukiwania pracy.
Misją WSDZ w Szkole Podstawowej w PRUSACH jest wieloetapowe przygotowanie uczniów do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru drogi edukacyjnej i kształtowania własnej kariery zawodowej w oparciu o możliwości, wiedzę i warunki. Świadomie samodzielne podejmowane decyzje mają na celu umożliwić absolwentom szkoły uzyskanie satysfakcji z dalszej edukacji, a w konsekwencji z realizacji siebie w życiu zawodowym.
Program preorientacji zawodowej uwzględnia możliwości psycho-fizyczne dzieci w wieku szkolnym. Głównym kryterium doboru metod pracy było uwzględnienie etapów rozwojowych dzieci w procesie przygotowania ich do planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Efektywne działania na rzecz kształtowania preorientacji zawodowej powinny uwzględniać zróżnicowanie zdolności i zainteresowań uczniów.
WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania szkoły mają spójny charakter.
Program realizowany jest wśród uczniów klas I-VIII szkoły podstawowej i 3 gimnazjum. Działania prowadzone w ramach preorientacji i orientacji zawodowej zaplanowane są na cały rok szkolny.
Zarówno w pierwszym jak i w drugim półroczu prowadzone będą warsztaty zawodoznawcze, na których uczniowie poznają:
Program obejmuje następujące obszary działań:
– praca z klasą (zajęcia grupowe i indywidualne)
– spotkania z rodzicami
– praca z nauczycielami.
W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych, które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej.
Zadaniem modułu I jest stworzenie uczniom warunków do lepszego poznania swojej osobowości i odpowiedzi na pytania:
W module II uczniowie odpowiadają sobie na pytania:
W module III uczniowie powinni znaleźć odpowiedzi na pytania:
Celem ogólnym preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich prozawodowych marzeń.
Celem ogólnym orientacji zawodowej w klasach I–III szkoły podstawowej jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Celem ogólnym orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
W obszarach:
1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2 prezentuje swoje zainteresowania na forum;
1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w rożnych obszarach;
2.1 odgrywa rożne role zawodowe w zabawie;
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3 opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach);
2.4 omawia znaczenie zaangażowania rożnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5 opisuje role zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;
4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2 planuje swoje działania (lub działania grupy), wskazując na podstawowe czynności/zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą
W obszarach:
1.1 określa własne zainteresowania, zdolności i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
2.1 wymienia rożne grupy zawodów i podaje przykłady dla poszczególnych grup, opisuje różne drogi dojścia do nich oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2 opisuje, czym jest praca i jej znaczenie w życiu człowieka;
2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4 posługuje się przyborami, narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
3.1 wskazuje na różne sposoby zdobywania wiedzy (korzystając ze znanych mu przykładów) oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
4.1 opowiada o swoich planach edukacyjnych i zawodowych;
4.2 planuje swoje działania (lub działania grupy), wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio, jak i pośrednio (otoczenie) z jego osobą.
W obszarach:
1.1 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia);
1.2 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób i innych źródeł;
1.3 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno- zawodowych;
1.4 charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej;
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając składowe ich opisów, w tym dróg ich zdobywania;
2.2 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy;
2.3 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.4 dokonuje autoprezentacji;
2.5 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
3.1 analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów;
3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej w Polsce;
3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4.1 planuje ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
4.2 podejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.3 określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;
4.4 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy
WSDZ realizowany jest przez całą społeczność szkolną: dyrekcję szkoły, nauczycieli i wychowawców, pedagoga szkolnego, psychologa, doradcę zawodowego, uczniów klas 1 – 8 i ich rodziców. Szkoła może współpracować z instytucjami i organizacjami wspierającymi jej pracę (m.in. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, CIZ, szkołami ponadpodstawowymi, zakładami pracy).
Doradztwo zawodowe obejmuje spójne działania szkoły w zakresie pracy indywidualnej i grupowej z uczniami przy wsparciu i poradnictwie nauczycieli oraz zaangażowaniu rodziców. Działania mają charakter zaplanowany, systematyczny. Jest to zobowiązanie i wysiłek całej społeczności szkolnej, w której poszczególne grupy podejmują określone działania.
Zakres zadań poszczególnych osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z kompetencji, profilu wykształcenia, wykładanych treści oraz podstawy programowej w szkole podstawowej.
Koordynator doradztwa zawodowego bierze udział w planowaniu działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego, aktualizuje informacje związane z doradztwem zawodowym, dokonuje bieżącego monitorowania realizacji WSDZ, przeprowadza ankietę ewaluacyjną i sporządza sprawozdanie z realizacji WSDZ.
1) Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych przez szkolnego doradcę zawodowego.
2) Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat ofert szkół).
3) Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
4) Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym
planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej.
5) Wprowadzenie młodszych uczniów w tematykę doradztwa zawodowego i kształtowanie ich świadomości edukacyjnej i zawodowej.
6) Kierowanie w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy.
7) Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami.
8) Współpraca z instytucjami wspierającymi Szkolny Ośrodek Karier:
9) centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno–pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, itp.
10)Organizowanie spotkań z pracodawcami, doradcami zawodowymi.
11) Pomoc uczniom w podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru szkoły, dalszego kierunku kształcenia czy zawodu.
Pedagog i psycholog szkolny diagnozują potrzeby oraz możliwości uczniów, udzielają indywidualnych porad i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzą zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji, kierują uczniów do specjalistycznych placówek, pedagog bada losy absolwentów.
Wychowawcy na lekcjach wychowawczych wprowadzają podstawy treningu interpersonalnego, kierują uczniów potrzebujących pomocy do doradcy zawodowego na konsultacje, prowadzą zajęcia na temat poznawania siebie i o tematyce zawodowej, uczą sposobów organizacji pracy własnej, wyznaczania celów.
Na każdym przedmiocie nauczyciele realizują podstawę programowa odnosząc się do doradztwa zawodowego.
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera. Wdrażają do podejmowania obowiązków i rzetelnego ich wypełniania. Zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny. Przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują charakterystykę pracy w różnych zawodach. Rozwijają zainteresowania, zapoznają ze sposobami powstawania różnych przedmiotów, uczą podstawowych umiejętności technicznych.
Nauczyciele-wychowawcy świetlicy aranżują zabawy sprzyjające poznawaniu różnych zawodów, organizują kąciki zawodowe w świetlicy.
Nauczyciel zajęć komputerowych prowadzi naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących oferty edukacyjnej szkół średnich, pomaga uczniom klas ósmych w logowaniu się do elektronicznego systemu wspomagania rekrutacji szkół, wyjaśnia organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem, uczy komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych. Prezentuje sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym. Wdraża do pracy zespołowej w ramach projektu, pokazuje sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.
Nauczyciele języka polskiego omawiają charakter pracy w różnych zawodach, uczą tworzenia wypowiedzi: pisania życiorysu, podania, ogłoszenia, listu oficjalnego (dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji). Kształtują umiejętność operowania słownictwem z kręgu: szkoła i nauka, środowisko społeczne. Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji.
Nauczyciele matematyki uczą gromadzenia i porządkowania danych o edukacji i zawodach, odczytywania i interpretacji danych w tekstach, tablicach i wykresach. Kształtują umiejętność posługiwania się procentami, zapoznają z zawodami z dziedziny księgowości i rachunkowości. Uczą planowania czynności z wykorzystaniem kalendarza (wykonywanie obliczeń) oraz dzielenia zadań na etapy.
Nauczyciele języków obcych zapoznają z zasobem języka dotyczącym szkoły i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom filmy o zawodach w języku obcym. Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie). Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu.
Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach. Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się. Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej. Zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, biologii, leśnictwa, ochrony środowiska, fizyki, chemii, geografii, ochrony zdrowia, astronomii.
Nauczyciele historii i społeczeństwa informują o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania. Wyjaśniają demokratyczny charakter państwa. Charakteryzują pojęcie samorządności, opisują zawody związane z polityką, dyplomacją, przedstawiają zawód historyka. Zapoznają ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisują grupy społeczne i ich role w społeczeństwie. Omawiają z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie). Zapoznają ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej. Uczą tworzenia drzewa genealogicznego. Omawiają z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentują podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego.
Nauczyciele wychowania fizycznego omawiając trening zdrowotny, pomagają opracować rozkład dnia ucznia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym i fizycznym.
Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie prowadzą lekcje na temat ról społecznych i modeli życia. Zapoznają ze sposobem pracy instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Kształtują u uczniów poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.
Nauczyciele etyki przedstawiają znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, etykę zawodową, pomagają tworzyć uczniom ich własne systemy wartości. Pomagają poznać siebie, przyjąć odpowiedzialność za siebie. Przekazują wiedzę o znaczeniu praw i obowiązków, zasad i reguł postępowania w życiu człowieka. Uczą prowadzenia dyskusji i umiejętności uzasadniania opinii dotyczących zjawisk w społeczności lokalnej
Nauczyciel muzyki zapoznaje uczniów z zawodami związanymi z muzyką, przekazuje wiedzę o tworzeniu instrumentów, uczy gry na instrumentach.
Nauczyciel plastyki zapoznaje z zawodami z dziedziny kultury. Uczy korzystania z przekazów medialnych oraz wykorzystywania ich wytworów.
Nauczyciel techniki opisuje funkcje urządzeń technicznych, omawia kolejność działań technologicznych, organizacje miejsca pracy i szacowanie czasu jej trwania. Uczy posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej.
Nauczyciele bibliotekarze prenumerują czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego, udostępniają ulotki o szkołach.
Ponadto wszyscy nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.
Formy adresowane do uczniów:
Formy adresowane do rodziców uczniów:
Formy adresowane do nauczycieli:
Formy adresowane do środowiska lokalnego:
Metody pracy doradczej:
Treści z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w ciągu roku szkolnego na lekcjach wychowawczych, przedmiotowych, zastępstwach, zajęciach pozalekcyjnych oraz poza szkołą poprzez udział uczniów w wyjściach i wycieczkach, w spotkaniach i imprezach edukacyjnych związanych z wyborem gimnazjum i poznawaniem zawodów.
Tematyka działań:
Orientacja zawodowa klasy I-III SP |
||||
1.wyjaśnienie znaczenia pracy w życiu człowieka 2. Zapoznanie uczniów ze światem zawodów, 3. Uruchamianie kreatywności uczniów na temat swojej przyszłości 4.Zapoznaie uczniów ze znaczeniem własnych zainteresowań i predyspozycji w wyborze właściwego zawodu |
||||
|
METODY I FORMY REALIZACJI DZIAŁAŃ
|
Efekty podjętych działań działań |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE, TERMIN
|
|
1. Poznanie siebie swoich zainteresowań
|
Zajęcia integracyjne w klasach Występy uczniów podczas imprez szkolnych – prezentacja talentów aktorskich, tanecznych, recytatorskich i innych Udział uczniów w kołach zainteresowań Zachęcanie do udziału w konkursach, akcjach itp. |
Uczeń: 1.1.Opisuje swoje zainteresowania i określa w jaki sposób można je rozwijać 1.2.Prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób 1.3.Podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi 1.4.Podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach 1.5.Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla innych |
Wychowawcy klas, nauczyciele Cały rok szkolny |
|
2.Świat zawodów i rynek pracy
|
Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów Wykorzystywanie różnych sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w celu prezentowania ciekawych zawodów Wycieczki do zakładów pracy Przedstawienia, filmy, zabawy zawodoznawcze, konkursy |
Uczeń: 2.1.Odgrywa różne role zawodowe w zabawie 2.2.Podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach 2.3.Opisuje czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach 2.4.Omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje 2.5.Opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu 2.6.Posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny |
Wychowawcy klas, nauczyciele Cały rok szkolny |
|
3.Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
|
Dbanie o sprzyjające warunki uczenia się podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych Przeprowadzenie zajęć na temat czynników pomagających i przeszkadzających w procesie uczenia się Współpraca z rodzicami w zakresie wspierania organizacji procesu uczenia się dzieci w środowisku rodzinnym |
Uczeń: 3.1. Wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych przykładów oraz omawia swój indywidulany sposób nauki. 3.2.Wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć. 3.3.Samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. |
Wychowawcy klas, nauczyciele Cały rok szkolny |
|
4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
|
Realizacja Programu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych /w ramach Programu Profilaktyczno-Wychowawczego/ Udzielanie rodzicom informacji na temat predyspozycji uczniów Kierowanie do specjalistów w razie trudności rozwojowych |
Uczeń: 4.1.Opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych. 4.2.Planuje swoje działania lub działania grupy wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. 4.3.Próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą. |
Wychowawcy klas, nauczyciele
|
|
Orientacja zawodowa Klasy IV-VI SP |
||||
1.wyjaśnienie znaczenia pracy w życiu człowieka 2. Zapoznanie uczniów ze światem zawodów, 3. Uruchamianie kreatywności uczniów na temat swojej przyszłości 4.Zapoznaie uczniów ze znaczeniem własnych zainteresowań i predyspozycji w wyborze właściwego zawodu |
||||
TEMATYKA DZIAŁAŃ |
METODY I FORMY REALIZACJI DZIAŁAŃ
|
Efekty podjętych działań działań |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE, TERMIN
|
|
|
Zajęcia integracyjne w klasach Występy uczniów podczas imprez szkolnych – prezentacja talentów aktorskich, tanecznych, recytatorskich i innych Udział uczniów w pracy Samorządu Uczniowskiego Udział uczniów w kołach zainteresowań Zachęcanie do udziału w konkursach, olimpiadach, akcjach, itp. Realizacja przez wychowawców na godzinach wychowawczych zajęć o tematyce -Poznaj siebie – swoje zainteresowania -Moje mocne strony |
Uczeń: 1.1.Określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje 1.2. Wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia 1.3. Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość 1.4.Prezntuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców |
Wychowawcy klas, nauczyciele Cały rok szkolny |
|
2.Świat zawodów i rynek pracy
|
Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów Wykorzystywanie różnych sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w celu prezentowania ciekawych zawodów Wycieczki do zakładów pracy Przedstawienia, filmy, konkursy |
Uczeń: 2.1. Wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikację pracy w zawodach 2.2.Opisuje czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka 2.3.Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe 2.4.Posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny 2.5.Wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą |
Wychowawcy klas, nauczyciele Cały rok szkolny |
|
3.Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
|
Dbanie o sprzyjające warunki uczenia się podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych Przeprowadzenie zajęć na temat czynników pomagających i przeszkadzających w procesie uczenia się Współpraca z rodzicami w zakresie wspierania organizacji procesu uczenia się dzieci w środowisku rodzinnym |
Uczeń: 3.1. Wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych przykładów oraz omawia swój indywidulany sposób nauki. 3.2.Wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć. 3.3.Samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. |
Wychowawcy klas, nauczyciele Cały rok szkolny |
|
4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
|
Realizacja Programu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych /w ramach Programu Profilaktyczno-Wychowawczego/ Udzielanie rodzicom informacji na temat predyspozycji uczniów Kierowanie do specjalistów w razie trudności rozwojowych |
Uczeń: 4.1.Opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych. 4.2.Planuje swoje działania lub działania grupy wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. 4.3.Próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą. |
Wychowawcy klas, nauczyciele
|
|
Orientacja zawodowa Klasy VII-VIII |
||||
1.Poznanie własnych predyspozycji zawodowych. 2. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej. 3.Umiejęność określenia sowich mocnych stron, świadomość ograniczeń. 4.Znajomość czynników trafnego wyboru zawodu przy jednoczesnej analizie własnych możliwości psychofizycznych z wymaganiami szkoły i zawodu. |
||||
|
1.1Nawiązanie współpracy z instytucjami, stowarzyszeniami zajmującymi się poradnictwem kariery dla młodzieży 1.2.Zastosowanie wystandaryzowanego narzędzia 1.3.Indywidualne rozmowy doradcze dla uczniów z klas VII i VIII 1.4.Ujęcie w planach wychowawczych poszczególnych klas modułów tematycznych takich jak: -Poznaj siebie – swoje zainteresowania - Moje mocne strony
1.5. Realizacja zajęć z doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII |
1.1.Określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych. 1.2.Rozpoznaje własne zasoby /zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe/. 1.3.Dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł. 1.4.Rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjnych. 1.5.Rozpoznje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. 1.6.Określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji. 1.7.Określa własną hierarchię wartości i potrzeb. |
Wrzesień 2019r. Doradca zawodowy
Listopad 2019.r Doradca zawodowy Cały rok szkolny Wychowawcy, Nauczyciele
Cały rok szkolny Doradca zawodowy |
|
2.Świat zawodów i rynek pracy
|
2.1.Gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących wiedzy o zawodach, potrzebach rynku pracy 2.2.Wykład doradców zawodowych dotyczący rynku pracy. 2.3.Tworzenie w ramach poszczególnych przedmiotów (np. w ramach projektów edukacyjnych, kół zainteresowań, konkretnych tematów lekcyjnych w ramach programów nauczania) powiązań do list zawodów związanych z danym przedmiotem, dziedziną nauki np. lista zawodów związanych z biologią, historią, informatyką, sztuką itp. w celu pokazywania uczniom fascynującym się danym przedmiotem perspektyw zgłębiana danej wiedzy na dalszych etapach kształcenia edukacyjnego i torującego drogę do wyboru zawodu
|
Uczeń: 2.1.Wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskania. 2.2.Porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. 2.3.Wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy. 2.4.Uzasadnia znaczenie pracy w życiu. 2.5.Analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy. 2.6.Wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową. 2.7.Dokonuje autoprezentacji. |
Nauczyciele, wychowawcy, szkolny bibliotekarz Cały rok szkolny |
|
3.Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
|
3.1.Spotkanie z rodzicami – Rodzic doradcą zawodowym dziecka 3.2.Zapoznanie z ofertą szkół ponadgimnazjalnych powiatu gnieźnieńskiego, możliwość konfrontacji własnych planów i zamierzeń w zestawieniu z realnymi wymogami |
Uczeń: 3.1. Analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji. 3.2.Analizuje kryteria edukacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznawania własnych zasobów. 3.3.Charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji formalnej i nieformalnej. 3.4.Określa znaczenie uczenia się przez całe życie. kryteria rekrutacyjne |
Wychowawcy, nauczyciele Cały rok szkolny |
|
4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
|
4.1.Akcja informacyjno-konsultacyjna dla rodziców i uczniów dotycząca pomocy w wyborze dalszego kształcenia
|
Uczeń: 4.1.Dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym. 4.2.Określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby. 4.3.Identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy. 4.4.Planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencję podjętych wyborów. |
Doradca zawodowy Cały rok szkolny |
Sojusznicy – sieć instytucji, osób współpracujących ze szkołą.
Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczno-gospodarcze.
Szkoła nawiązuje kontakty, tworzy sieć współpracy z podmiotami, które angażują się w działania.
1.1 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego powinna opierać się na stałym monitorowaniu, ewaluacji i kontroli podjętych działań. Kontrola powinna być dokonywana w celu usprawnienia i ulepszania realizowanych zadań lub wytyczenia nowych form pracy. Wykorzystana zostanie do tego technika wywiadu i obserwacji. Ewaluacja pozwala także zaobserwować dynamikę procesu i rodzące się nowe potrzeby czy niezaplanowane rezultaty. Dzięki ewaluacji można dokonywać aktualizacji działań doradczych, odkrywać aktualne potrzeby i oczekiwania - co pozwala na długoterminowe planowanie działań.
Za monitoring „Programu realizacji WSDZ”, odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy/nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w SP w Prusach, który na bieżąco monitoruje realizację działań i prowadzi rejestr uwag co do ich realizacji.
Przyjęte metody: analiza dokumentacji, badania ankietowe, karta ewaluacyjna. Ewaluacja jest prowadzona co roku lub pod koniec cyklu kształcenia.
Rok szkolny …………………
Klasa………… wychowawca……………………..
Imię i nazwisko nauczyciela…………………………przedmiot…………………………..
Lp. |
data |
Temat realizowanego zagadnienia |
podpis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tylko orły szybują nad graniami i nie lękają się przepaści, wichrów i burz. Musicie mieć w sobie coś z orłów! – serce orle i wzrok orli ku przyszłości. Musicie ducha hartować i wznosić, aby móc jak orły przelatywać nad graniami w przyszłość naszej Ojczyzny.
57-150 Prusy
ul. Parkowa 1